Постинг
08.07.2008 09:18 -
Фотогеничното лице на бриза /Поредица "Фотогения"/
Автор: marteniza
Категория: Изкуство
Прочетен: 2241 Коментари: 4 Гласове:
Последна промяна: 13.07.2008 12:59
Прочетен: 2241 Коментари: 4 Гласове:
0
Последна промяна: 13.07.2008 12:59
Фотогеничното лице на бриза На 18 септеври 2008 се навършват 54 години
от смъртта на
Армандо Реверон
– починал е в същия ден като баща ми /18.09/. Не забравям. Оценките за личността му
са противоречиви.
Реверон за мнозина си остава ексцентричен шизофреник.
Учил е в Париж, живее в сламена колиба без прозорци,
с гръмкото име Ел Кастийете,
на плажа край пристанището Ла Гуайра,
в компанията на неграмотна индианка.
Петролните босове, дипломатите и интелектуалците,
героите на неговото време му се
подмазват и специално наети оператори
го снимат със скъпи камери:
художникът се нахвърля сутрин рано
върху платното с крясък,
обграден от папагали и бананови дръвчета;
Армандо дялка абсурдните си „играчки”;
люлее се в хамака, или просто се разхожда.
Той свещенодейства в градината,
а папараците - край тропическото му „студио”,
сиреч - в храстите.
Живеел е в свой свят.
Оригинална и неповторима вселена.
Не му е трябвал друг, не му е трябвало признание,
възхита, одобрение.
Нито глъч, спорове, изява. За вещи да не говорим.
Индианката е стривала юка,
за да приготви касабе – непретенциозен хляб
за трапезата на гения.
Простота и естественост.
Дори обич не му е трябвала на този страдалец.
Сигурно в главата му и без това е било
претъпкано - от образите, които
са се разгръщали пред вътрешния му взор,
от нишките към отвъдното,
от космическата музика и багри,
от общуването с Него,
от докосването до мистерията на живота...
Говорел е малко.
След всичко научено е имал повече въпроси,
отколкото отговори. „Започва се от вярата,от най-интимното
изразяване на сърцето.
Изкуството тръгва от персоналното
и реализира трансперсоналното”. Не забравям. На границата на милениума
проливните дъждове
в Ла Гуайра
унищожиха тази малка веществена вселена. "Колата пълзи край оградата на пристанището
със същата скорост,
с която дъждът разяжда металните корпуси на корабите.
Времето в тропика тече бавно.
Карлос преодолява последния спящ полицай
и поема към музея,
сгушен в една от извивките на шосето.
Тук Реверон е рисувал най-нежните трептения
на морския въздух,
нахлуващите струи предутринна розовина,
безтегловната милувка на бриза.
Тук е пристягал безпощадно с конопена връв
хилавото си тяло,
за да отдели нечистата му долна половина от сърцето,
ръката и главата,
за да откъсне светлината от сянката,
слънцето от нощта.
Като старите гърци.
Тук, сред дивата красота на крайморския пейзаж,
неговите вътрешни демони
са съжителствали кротко с единствените обекти,
наподобяващи човешки същества -
парцалени кукли в естествен размер.
Най-много обичам едно негово видение:
високо в небето се води битка.
Два красиви орела спорят за надмощие.
На преден план в морето - дребна фигурка,
чужда на трагедията,
разиграваща се в синевата.
Рибар, съсредоточен в ежедневната си работа -
да напълни лодката с богат улов и да осигури
бъдещето на близките си.
Две нива, два плана. Всеки е затворен в своя свят,
никой не обръща внимание
на другия и не го разбира. Всеки е красив,
но и ограничен по своему.
На кого ли е симпатизирал Реверон?
Карлос и пазачът на музея още преди
няколко дни
са приютили куклите
под навеса. Непреставащият дъжд е размазал
изрисуваните им с въглен и бои лица.
Черни и червени струйки се замръзнали по тях,
сякаш застинали сълзи.
Куклите почиват отпуснати по пейките,
заедно с абсурдните апарати,
сътворени от болното въображение на художника.
Никакви удобства, никакви картини.
Картините са в галериите и в частните колекции
на десетина милионери." И слава Богу. Картините му и днес,
макар не толкова ексклузивни,
колкото тези на Ван Гог, се купуват за милиони.
Във всеки случай е най-скъпо продаваният
венецуелски художник
на всички времена.
Едва ли би го впечатлил този факт.
Човек от друг свят, живеещ в други измерения.
Отвъд самоосъзнаването
и интроспективната авто-терапия,
отвъд традиционните
форми на изобразителното изкуство.
В синхронизъм с вибрациите
на карибските зазорявания.
Потъналите в мараня, почти едноцветни пейзажи,
родени сред колоритното великолепие
на тропика,открояват духовната автономност
на една неподкупна художествена фантазия.
Реверон е решен да разказва истории за парадигми,
непрекъснатост и вечност,
докато привидно портретира
трансформациите на материята,
мимолетността на времето, красотата
и неповторимостта на мига,
докато „изписва биографията на въздуха”;
както любимите му импресионисти създаваха
биографии на светлината.
Крехкият материален свят,
останал след Реверон,
е пометен от годините и стихиите.
С изключение на картините му.
Наводнението в Ла Гуайра
през 1999 година предизвиква
чудовищни свличания и
дивата прелест на Ел Кастийете остава затрупана
под калните лавини.
Колибата, предметите, дърветата изчезват,
сякаш са „мандали”,
изработени от будистки монаси.
Създадени от разноцветен пясък,
а след това разрушени,
деликатните кръгове ни напомнят,
че времето е непостоянно,
а човешките творения – тленни.
Но не и човешкият дух. Цитираният откъс
в средата на статията
е от повестта „Мътни води”
което научих от теб, прилична на съкровищница, мартеница
Армандо Реверон
/текстът е някак отрязан вдясно/
цитирайАрмандо Реверон
/текстът е някак отрязан вдясно/
Само търпение да имаш. Истории за три живота/поне/ във всекиго от нас. Заложени в местенцето за викане. :))) Трябваше да правя какви ли не фортиции, че нещо оплесках форматирането.Тук и сега. Ако все пак се чете целия текст, на аванта е. :)))))))))))))
цитирайабе, с догаждане става, и аз съм тъй - що да е лесно като може да е трууудно ;)))))))
цитирайПо тоя въпрос режисьорът на Japon
му е намерил цаката -
в
изначалната
безсловесна
брутална
експресивност.
А и не си спомням някой да ни е обещавал лесно. :)
цитирайму е намерил цаката -
в
изначалната
безсловесна
брутална
експресивност.
А и не си спомням някой да ни е обещавал лесно. :)
Търсене
Блогрол
1. Литернет
2. Литклуб. ПреходЪТ
3. За мен
4. Слово
5. Контекст
6. Глоси
7. Yesterday
8. Mi querida Frida
9. Капка
10. Иван Динков
11. Борис Христов
12. "7 в 1" /a sip of Биляна, Миглена, Блага, Елисавета, Дора, че даже и Вирджиния и Юлия/ :)))
13. T. С. Елиът
14. Е. Чоран
15. Aн
16. Б. Пастернак
17. И малко старомодно, но от сърце - Die Deutsche Romantik !!! /:)))/
18. Mis lecturas favoritas Am Lat - уф, толкова са много, поне 7. Няма място за всички. :( Затова - срам не срам, баба Wiki
19. Ч. Буковски
20. Висоцки
21. Pages
22. Приятно място - Й. Б.
23. Приятели: www.public-republic.com
24. Дъглас Къркланд
25. Ани Лейбовиц
26. Силвия Плат
27. Чоран 2
28. Приятно място 2
2. Литклуб. ПреходЪТ
3. За мен
4. Слово
5. Контекст
6. Глоси
7. Yesterday
8. Mi querida Frida
9. Капка
10. Иван Динков
11. Борис Христов
12. "7 в 1" /a sip of Биляна, Миглена, Блага, Елисавета, Дора, че даже и Вирджиния и Юлия/ :)))
13. T. С. Елиът
14. Е. Чоран
15. Aн
16. Б. Пастернак
17. И малко старомодно, но от сърце - Die Deutsche Romantik !!! /:)))/
18. Mis lecturas favoritas Am Lat - уф, толкова са много, поне 7. Няма място за всички. :( Затова - срам не срам, баба Wiki
19. Ч. Буковски
20. Висоцки
21. Pages
22. Приятно място - Й. Б.
23. Приятели: www.public-republic.com
24. Дъглас Къркланд
25. Ани Лейбовиц
26. Силвия Плат
27. Чоран 2
28. Приятно място 2